Centrum Diagnozy i Terapii ADHD

80-288 Gdańsk, Piecewska 33/U5,

Książki

Zaradny kot w akcji. Zeszyt ćwiczeń. Duże koty. Złość

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Magdalena Pryczkowska

Wychowuję samotnie troje dzieci, które mniej czy bardziej wkraczają w okres dorastania. Na co dzień borykam się ze sprzeciwem, oporem i buntem z ich strony, a dodatkowo często dochodzi do kłótni z rodzeństwem. Odkąd zaczęłam czytać książkę Zaradnego kota - Złość i przerabiać ćwiczenia zadawane przez terapeutę, poziom napięcia w naszym domu się wyraźnie zmniejszył i jest nam coraz łatwiej wypracować konsensus.

Agnieszka, mama 3 chłopców

Pracuję jako nauczyciel wspomagający w 8 klasie integracyjnej. Moi uczniowie zaczęli dojrzewać i do problemów, z powodu których trafili do tej klasy, dołączają się objawy dojrzewania. Lubię zaglądać do książki Zaradny kot w akcji - Złość, ponieważ proponuje mnóstwo ćwiczeń, które mogę wykorzystać na godzinie wychowawczej, a także podczas terapii indywidualnej. W ciekawy sposób łączy oddziaływania poznawczo-behawioralne z koncepcją odnajdowania u nastolatka własnej wewnętrznej motywacji.

Zofia Rzepiak, nauczyciel wspomagający SP 44 Gdańsk

Zaradny kot w akcji. Zeszyt ćwiczeń. Małe koty. Smutek

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Magdalena Pryczkowska

Moja córka Klaudia bardzo źle zniosła nasz rozwód. Miała wtedy 11 lat. Przestała chodzić do szkoły i spotykać się z koleżankami. Całymi dniami snuła się smutna po domu, nie chciała się uczyć ani dbać o siebie.
Początkowo myślałam, że jest leniwa, miałam do niej pretensje i pozbawiałam przywilejów, za karę. Niestety było coraz gorzej. Dopiero psycholog, do którego wysłała mnie wychowawczyni, wyjaśnił mi że Klaudia ma depresję. Klaudia zaczęła pracować z terapeutą przy pomocy programu Zaradnego kota w akcji – smutek, a ja wspierałam ją w domu ćwiczeniami, które miała zalecone.
Po 2 miesiącach córka odzyskała chęć do życia i przed końcem semestru wyciągnęła oceny. Polecam wszystkim tę niepozorną książeczkę, te ćwiczenia naprawdę działają

Mama Klaudii

Zaradny kot w akcji. Zeszyt ćwiczeń. Małe koty. Nieśmiałość

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Magdalena Pryczkowska

Każdego dnia w mojej praktyce diagnozuję dzieci zbyt silnie doświadczającymi lęku, nie-które z nich odmawiają pójścia do szkoły. Rodzice oczekują ode mnie leków, które cu-downie uzdrowią ich pociechy , tymczasem praktyka i doświadczenie dowodzi, że warto zacząć od terapii poznawczo-behawioralnej. W Polskich warunkach jest ciągle za mało wykształconych psychoterapeutów i tym bardziej cenny jest podręcznik który pozwala niemal każdemu krok po kroku pracować z lękiem u dzieci

Olga Markowska, członek zarządu PTTPBDMR
Lekarz psychiatra, psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta systemowy

Problem lęku wśród dzieci jest bardzo powszechny i jako lekarz pediatra i alergolog codziennie różnicuję skutki odczuwania strachu od napadów astmy czy innych chorób so-matycznych. Widzę dużą potrzebę pracy terapeutycznej z dziećmi zbyt silnie go odczu-wającymi i rekomenduję poniższy podręcznik psychologom i pedagogom szkolnym.

Dr. N. med. Eliza Wasilewska
Pediatra, alergolog , członek komisji naukowej PTTPBDMR

Jako nauczyciel bardzo często spotykam się z problemem nieśmiałości wśród moich uczniów, u których nawet przeczytanie fragmentu tekstu przed klasą wywołuje aktywację układu współczulnego. Książka „Zaradny kot w akcji – Nieśmiałość” stanowi świetną porcję gotowych ćwiczeń do pracy z dziećmi oraz jest uzupełnieniem wiedzy, którą mo-żemy zdobyć na kursach czy konferencjach.

Mgr Aleksandra Kerlin
Nauczyciel biologii

Zaradny kot w akcji. Zeszyt ćwiczeń. Małe koty. Złość

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Magdalena Pryczkowska

Terapia poznawczo-behawioralna to ważna metoda leczenia zaburzeń psychicznych u dzieci, rekomendowana jako podstawowa i skuteczna w terapii wielu z nich . Książka, która trafia w Państwa ręce to podręcznik dla dzieci w wieku 7-10 lat, zawierający program terapeutyczny o nazwie Zaradny kot w akcji. Ciekawą formułę podręcznika uzupełnia aplikacja na urządzenia mobilne, dostosowana do treści zawartych w książce. Publikacja może stanowić cenne uzupełnienie stosowanych dotychczas programów terapeutycznych

Dr n. med. Monika Szewczuk-Bogusławska,
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży
Przewodnicząca Wrocławskiej Filii Sekcji Psychiatrii Dzieci i Młodzieży PTP

Zeszyt ćwiczeń to bardzo wygodne narzędzie w pracy terapeuty dziecięcych problemów, możemy dzięki niemu zaoszczędzić dużo czasu na przygotowywaniu sesji, jednak największa jego zaleta wynika z faktu, że autorki są praktykami i opisały szczegółowo każdą chwilę zajęć, które wcześniej same wielokrotnie prowadziły. Jest uzupełnieniem wiedzy zdobywanej na kursach i konferencjach, ale nie może jej zastąpić. Czekam niecierpliwie na kolejne części

Katarzyna Zdrojewska, oligofrenopedagog, nauczyciel wspomagający,
pracownik świetlicy socjoterapeutycznej w SP 44 w Gdańsku

Jak zmieniać zachowania dzieci i młodzieży

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Artur Kołakowski,
Jessica Minahan,
Eliza Wasilewska,
Bogdan Guziński.

Rozdziały tej książki – jakkolwiek różnych autorów – tworzą bardzo logiczny ciąg zdarzeń naprawczo-terapeutycznych dzieci i młodzieży trudnej i krnąbrnej. Zaczynając od rozmowy motywującej z takim delikwentem, przyprowadzonym do poradni przez rodziców i zupełnie niemającym ochoty na jakiekolwiek naprawianie, która jeśli jest umiejętnie przeprowadzona powoduje, że młody człowiek już mniej niechętnie przychodzi na następną sesję i naprawcze koło zaczyna się kręcić. Kolejne rozdziały omawiają przydatność technik poznawczo-behawioralnych w szkole, jak postępować z przypadkami zachowań seksualizujących w szkole, dzieci lękowe, środki odurzające, ze szczególnym uwzględnieniem dopalaczy i marihuany (uwaga: marihuana jest w pewnym sensie społecznie akceptowana, natomiast autorka tu jasno pokazuje, jak wielkie i nieodwracalne szkody czyni w młodym organizmie), a na koniec wskazówki postępowania, kiedy trzeba do szkoły zawezwać policję.

Doskonali autorzy: Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek, Artur Kołakowski, Jessica Minahan (we współautorstwie z Nancy Rappaport i Jerome’em Schultzem), Eliza Wasilewska, Bogdan Guziński.

Bardzo ciekawa lektura dla psychologów, pedagogów, rodziców, nauczycieli i wszystkich innych zainteresowanych.

Okiem lekarza i psychoterapeuty.
Korzyści dla dzieci z autyzmem, wynikające z analizy zachowania werbalnego Skinnera.

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek
Mark L. Sundberg,
Jack Michael

W książeczce tej zamieszczone są dwa teksty: artykuł dra Marka Sundberga "Korzyści dla dzieci z autyzmem, wynikające z analizy zachowania werbalnego Skinnera" oraz artykuł "Okiem lekarza i psychoterapeuty" autorstwa Małgorzaty Dąbrowskiej-Kaczorek.

B.R.Skinner jest ojcem teorii behawioralnej, rozwiniętej potem w teorię poznawczo-behawioralną, szeroko stosowaną w terapiach różnego typu zaburzeń. Dr Sundberg pokazuje te elementy teorii Skinnera, które okazały się niezwykle przydatne w nauczaniu języka dzieci autystycznych, a także dzieci nie posiadających języka z innych powodów.

Dr Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek, na podstawie swojej codziennej pracy z dziećmi autystycznymi i z dziećmi z ADHD, dokumentuje, iż prawidłowa diagnoza zaburzeń dziecka (oparta na biologicznych podstawach, a więc wykluczeniu organicznych przyczyn zaburzeń), w połączeniu z terapią poznawczą-behawioralną, przynosi znakomite rezultaty w rozwoju komunikacyjnych i społecznych umiejętności dziecka.

Jeśli nie zespół Aspergera, to co?

zdjęcie

Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek,
Monika Szewczuk-Bogusławska,
Eliza Wasilewska,
Przemysław Gorzelak,
Iwona Alicja Trzebiatowska

Książka powstała jako pokłosie cyklu konferencji pod tym samym tytułem.

Pozycja ta skierowana jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych zagadnieniem autyzmu. Napisana przez praktyków pozycja przedstawia nową klasyfikację zaburzeń autystycznych DSM-V i zwraca uwagę na programy terapeutyczne o udokumentowanej skuteczności.

Czytelnik otrzymuje do rąk bardzo interesującą, ale i niezwykle potrzebną książkę adresowaną do szerokiego grona odbiorców. Autorzy rozdziałów to osoby łączące refleksję naukową z praktyką kliniczną. To połączenie daje wyśmienity efekt w postaci treści wiarygodnych, a jednocześnie przydatnych w rozumieniu człowieka „innego”.

Książka pozwala też na lepsze zrozumienie dynamicznych zmian we współczesnych systemach klasyfikacji zaburzeń ze spektrum autyzmu. Cenne jest także wielowymiarowe podejście do tego problemu – od propozycji terapeutycznych i potrzebie oceny ich skuteczności, poprzez zagadnienia psychiatryczne, do zagadnień medyczno–społecznych, takich jak np. fałszywe przekonania na temat szczepień w kontekście epidemiologicznym. Książka jest godna polecenia Czytelnikowi, którego z racji osobistych, praktycznych czy naukowych interesuje zagadnienie autyzmu i pomoc w rozumieniu i podniesieniu jakości życia „mniejszości” wśród „większości”.

Prof. dr hab. n. med. Mikołaj Majkowicz
Specjalista psychologii klinicznej
Gdański Uniwersytet Medyczny